עמוד הבית בלוג נזילות או רטיבויות בדירה מושכרת – על מי האחריות להתקשר לאינסטלטור?
נזילות או רטיבויות בדירה מושכרת – על מי האחריות להתקשר לאינסטלטור?
שתף
28 מרץ 2024

סתימה בביוב או במערכת הניקוז של הדירה, נזק ממים או רטיבות? מי אחראי לטפל ולשלם – הדייר או בעל הבית? במאמר זה ננסה להבין את הנהלים והמדיניות המקובלת בנושא, תוך התייחסות להקשר הישראלי, שם הנושא מורכב עוד יותר בשל מגוון רחב של סוגי נכסים וחוזים שונים.

מערכת היחסים בין בעל נכס לדייר

חשוב להבין את הגדרת האחריות של כל צד. עקרונית, בעל הבית אחראי על תחזוקת הנכס ועל תיקון כל בעיה שאינה נגרמת על ידי שימוש לא תקין או זניחה של הדייר. זה כולל בעיות תשתית כמו סתימות בקווי הביוב הראשיים או במערכות ניקוז שאינן קשורות ישירות לשימוש היומיומי של הדייר.

מנגד, הדייר אחראי לתחזוקה יומיומית של הדירה ולהימנעות מנזק שנגרם בכוונה או ברשלנות. אם הסתימה נגרמת כתוצאה משימוש לא תקין, כמו זריקת מגבונים לשירותים או שפיכת שומן לכיור, האחריות לשלם על התיקון תהיה על הדייר.

כמובן, ישנם מקרים גבוליים שבהם קשה לקבוע אחריות באופן חד-משמעי. לדוגמה, סתימה שהתפתחה לאורך זמן ולא ניתן לקבוע אם היא נגרמת על ידי שימוש לא תקין של הדייר הנוכחי או של דיירים קודמים. במקרים כאלה, פתרון הבעיה יכול לדרוש משא ומתן והבנה הדדית בין הדייר לבעל הבית.

לעיתים, החלטה בנושא יכולה להיות מושפעת גם מהסכם השכירות. חוזים מסוימים כוללים סעיפים שמפרטים במדויק את האחריות על תחזוקה ותיקונים, כולל פתיחת סתימות. במקרה כזה, החוזה יכול לקבוע מראש את ההליך הנדרש ולמנוע חילוקי דעות. חשוב שכל צד יקרא בעיון את החוזה לפני חתימה ויבהיר כל סוגיה שאינה ברורה.

סתימות ובעיות שוטפות בבית

במקרה של סתימה, ראשית כדאי לנסות לפתור את הבעיה באופן פשוט ולא מורכב. לעיתים, שימוש בפתרונות ביתיים או בכלי פתיחת סתימה יכולים לפתור את הבעיה במהירות וללא צורך בהתערבות חיצונית. אם הניסיון לפתור את הבעיה באופן עצמאי נכשל, כדאי לפנות לבעל הבית ולדון בנושא ובמידת הצורך, לפנות אל אינסטלטור.

התקשורת הטובה בין הדייר לבעל הבית חיונית לפתרון בעיות כמו סתימה בצורה יעילה והוגנת. במידה ולא ניתן להגיע להסכמה, ייתכן שיהיה צורך להיעזר בייעוץ משפטי כדי לקבוע את האחריות המדויקת על פי החוק והחוזה.

כל צד צריך להיות מודע לזכויותיו ולחובותיו, ולפעול באופן שמכבד את ההסכמות שנחתמו. במקרים בהם קיימת אי-ודאות או חוסר הבנה, יש לחפש פתרון דרך דיאלוג פתוח וכנה, תוך כדי קיום לרוח החוק ולתנאי החוזה המוסכם. כך, ניתן להבטיח שכל סתימה או בעיה אחרת תטופל במהירות וביעילות, מבלי להוביל למחלוקות ארוכות או תסכולים מיותרים. ההבנה שכל אחד מפעיל את האחריות שלו, גם בכל הקשור לשימוש נכון ותחזוקה שוטפת של הנכס, וגם בתגובה מהירה ואחראית כאשר נתקלים בבעיות, מובילה לאווירה טובה ומקצועית בין השוכרים לבעלי הדירות.

במקרה והדברים עולים לסדר היום, כדאי לזכור כי במדינת ישראל קיימים גופים וארגונים שיכולים להציע עזרה, ייעוץ ואף פתרון מחלוקות בנושאי דיור ושכירות. לכן, במקרה של אי-הסכמה שאינה נפתרת בדיאלוג ישיר, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי על ידי עורך דין מקרקעין שיוכל להבהיר לכם את זכויותכם וחובותיכם בנושא.

לסיכום

השאלה אם הדייר או בעל הבית אחראים לשלם על פתיחת סתימה תלויה במקרה הספציפי, בתנאי החוזה, ובהגדרות האחריות המוסכמות ביניהם. מפתח לפתרון חלק ומהיר של סוגיות כאלו הוא תקשורת פתוחה, הבנת הזכויות והחובות של כל צד, והשאיפה לפעול בצורה שמקדמת את האינטרסים המשותפים של שני הצדדים. במידה ומתעוררת מחלוקת, חשוב להיות מוכנים לנהל אותה באופן בוגר ומקצועי, תוך שימת דגש על מציאת פתרון שמתחשב בצדדים השונים ובחוק המקומי.

phone חייגו עכשיו וואצאפ פנייה לאינסטלטור וואטסאפ
ייעוץ בוואטסאפ